بررسی نگاره پرنده در منسوجات از دوره ایلخانی تا پایان صفوی

پایان نامه
چکیده

لباس از دیرباز بخشی از پیکره فرهنگی هر قوم و ملیت انسانی بوده است که همواره در پیوندی نزدیک با اندیشه و باورهای آن جامعه بوده است. در این میان نقوش تزئینی به کار رفته در منسوجات و البسه در بیان اندیشه ها و عقاید طراح و به تبع آن سلیقه ی پوشنده نیز نقش مهمی را ایفاء می¬کنند. نقش پرنده یکی از مهم¬ترین نقوشی است که همواره مورد توجه طراحان بوده است و در غالب آثار هنری ایران، به ویژه منسوجات به وفور دیده می¬شود. نظر به این که نقش پرنده با وجود دارا بودن مفاهیم نمادین و اساطیری خاص خود تاکنون کمتر مورد توجه محققان قرار گرفته ، پژوهش حاضر، پیرامون این عنصر¬ مهم یعنی نقش پرنده در تزئینات منسوجات ایرانی صورت پذیرفته است. معرفی و شناساندن سیر تحول و تغییر نگاره¬ی پرنده در منسوجات ایلخانی تا پایان صفوی ، هم چنین بررسی سیر تغییرات و تحولات به وجود آمده در این نقش در بازه¬ی زمانی مذکور از اهداف این پژوهش می باشد . شیوه ی پژوهش حاضر تاریخی و توصیفی-تحلیلی بوده و جمع آوری مطالب به روش مطالعات کتابخانه¬ای انجام گرفته است. نتایج حاصل از بررسی کتاب ها ، اسناد ، تصاویر و نمونه¬های موجود از منسوجات در موزه های جهان نشانگر آن است که طراحی نقوش در دوره اسلامی به دلیل پیوندهای تنگاتنگ میان شاخه های مختلف هنری بر روی هم تأثیر گذار بوده اند. در آثار دوره تیموری تا دوره صفوی نقش پرندگان عمدتاً تحت تأثیر موضوعات داستانی و عاشقانه قرار گرفته بود و در دوره صفوی شاهد اوج استفاده از نقوش متنوع پرندگان در منسوجات را شاهد هستیم. پرندگان در دوره اسلامی با ظرافت بیشتر و طبیعی¬تر ترسیم می شدند. در دوره ایلخانی در تزئین پارچه ها از ترکیب¬بندی هایی با نوارهای افقی و گاهی عمودی استفاده می¬شده¬است و در دوران صفوی نیز شاهد به کارگیری این نگاره همراه با نقوش اسلیمی به حالت چرخشی هستیم.

منابع مشابه

بررسی تحلیلی گفتمان شیعی در چند نگاره حضرت علی(ع) از دوره های ایلخانی تا صفوی

حضرت علی(ع) یکی از پر بسامدترین مضامین تصویرسازی در نگارگری ایران بوده است، با این همه شمایل حضرت در نسخه نگاره های دوره های مختلف، یکسان به تصویر در نیامده است. با توجه به اینکه حضرت علی(ع) با ویژگی ها و صفات پسندیده متعددی شناخته می شود و روایت های گوناگونی پیرامون زندگی و شخصیت آن بزرگوار، در اسلام به خصوص شیعه (اثنی عشری) مطرح شده، هدف اصلی این مقاله، بررسی شمایل نگاری حضرت علی(ع) در نگارگر...

متن کامل

بررسی تحلیلی گفتمان شیعی در چند نگاره حضرت علی(ع) از دوره‌های ایلخانی تا صفوی

حضرت علی(ع) یکی از پر بسامدترین مضامین تصویرسازی در نگارگری ایران بوده است، با این همه شمایل حضرت در نسخه‌نگاره‌های دوره‌های مختلف، یکسان به تصویر در نیامده است. با توجه به اینکه حضرت علی(ع) با ویژگی‌ها و صفات پسندیده متعددی شناخته می‌شود و روایت‌های گوناگونی پیرامون زندگی و شخصیت آن بزرگوار، در اسلام به خصوص شیعه (اثنی عشری) مطرح شده، هدف اصلی این مقاله، بررسی شمایل‌نگاری حضرت علی(ع) در نگارگر...

متن کامل

بررسی الگوهای ساختاری فرم/ نقش ترنج در منسوجات دوره صفوی

عصر طلایی هنر- صنعت پارچه‌بافی در ایران را به جرات می‌توان قرون16 - 17م./ 10 - 11ه.ق. دانست. پارچه‌های بافته شده در این دوران به لحاظ زیبایی‌های بصری، ترکیب‌بندی، نقوش، رنگ و فن بافت مایه‌ی مباهات هنر این دوران بوده که با تنوع و گوناگونی بسیار به اجرا درآمده است. یکی از این ترکیب‌بندی‌های متنوع که به دفعات در ساختار پارچه‌های این عصر مشاهده می‌شود، کاربرد فرم/نقش ترنج گونه‌ای است که با نقوش گیا...

متن کامل

بررسی نگاره"نبرد اسفندیار و سیمرغ"در شاهنامه از دوره ایلخانی تااخر دوره صفوی

از گذشته تا به امروز شاهنامه فردوسی یکی از مهمترین کتاب هایی است که همواره مورد توجه نگارگران بوده است. نگارگران در هر دوره تاریخی، با توجه به ویژگی های نگارگری رایج در آن زمان، خلاقیت های شخصی و سلیقه حامیان به گونه های متفاوت از یک موضوع و مجلس آثار خود را از داستان های شاهنامه به نمایش گذاشته اند. گرچه در تمامی این آثاراصول و مبانی نقاشی ایرانی نیز رعایت شده که از جمله نقاط مشترک در همه نگار...

بررسی تأثیر مزارات درتوسعه ی ساختار شهریِ شهر تبریز از دوره ی ایلخانی تا صفوی

شهر تبریز پیشینه ای کهن دارد که مدیون موقعیت جغرافیایی و اقلیمی مناسب آن است. این وضعیت جغرافیایی تبریز را از دیرباز به یک مرکز زیستگاهی همیشگی مبدل کرده است. این شهر در قرون اولیه ی اسلامی بر محوریت مسجد جامع، بازار، میدان و قصر حکومتی گسترش یافت. در دوره ی ایلخانی، با انتقال مرکز حکومت از مراغه به تبریز توسط آباقاخان بیش از پیش، مورد توجه عرفاء، شعراء، اولیاء و وزرای زیادی از مناطق مختلف ایرا...

متن کامل

سیر تحول نقوش انسانی در کاشی‌کاری حمام‌های تاریخی شهر اصفهان از دوره صفوی تا پایان دوره قاجار

The bathrooms were assumed as locations for presence of various classes of society in the past time and walls of baths were decorated with motley tiles and various designs. The human designs drawn on these tiles are deemed as one of the most conspicuous elements that reflect social, cultural, and artistic conditions in community These motifs with various themes and ways of different design had ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023